Zaloguj

Federacja Anarchistyczna

Jesteś tu: Start / Sekcje FA /
A+ R A-
F.A. Kraków

F.A. Kraków

Krakowska Sekcja Federacji Anarchistycznej działa nieprzerwanie od roku 1989. Na przestrzeni tego  okresu przez grupę przewinęło się wielu aktywistów. Do najważniejszych działań podejmowanych niegdyś przez krakowską sekcję należy zaliczyć „Akcję Kontrbal” czyli protesty przeciw pseudocharytatywnemu balowi organizowanemu corocznie przez prezydenta Krakowa, pomoc prawną dla obdżektorów, szereg inicjatyw związanych z ludobójczą wojną w Czeczenii m.in. Komitet Wolny Kaukaz, protesty antywojenne czy angażowanie się w ruchy protestu uczniów i studentów. W ostatnich latach nastąpiła w grupie znaczna zmiana pokoleniowa. Obecnie koncertuje ona swoje działania na promocji demokracji bezpośredniej, wspieraniu grup wykluczonych m.in. lokatorów i bezdomnych oraz działalności informacyjnej: spotkania filmowe, wydawanie broszur, prowadzenie strony internetowej i biblioteki.

Adres witryny: http://fakrakow.wordpress.com/ E-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Wspólnie przeciw rasizmowi!

W noc sylwestrową doszło w Ełku do motywowanego nienawiścią wobec obcokrajowców ataku na lokal gastronomiczny "Prince Kebab". W następstwie wydarzenia wywiązała się bójka, w której, w wyniku ran kłutych, zginął sprawca. Chcąc się zemścić, środowiska skrajnej prawicy po zebraniu kilkuset osób dokonały zniszczenia lokalu, a następnie w ich ślady poszli następni, dopuszczajac się serii aktów przemocy wymierzonych w podobne miejsca w całej Polsce, tylko dlatego, że ich właściciele lub pracownicy są przedstawicielami kojarzonych z mieszkańcami Bliskiego Wschodu grup etnicznych.

Wszystko to zmobilizowało nas do okazania sprzeciwu i solidarności z ofiarami. Nie chcemy, aby kojarzono nasz kraj z rasistowsko motywowaną przemocą, chcemy powstrzymać atmosferę pogromów i rozkręcającą się spiralę agresji, powodującą, że nasi sąsiedzi i współpracownicy nie mogą czuć się bezpiecznie.

Pokażmy rasistom, że nie uda im się przejść przez Polskę. Pokażmy, że to oni, a nie pokojowo nastawieni obcokrajowcy, są tu niemile widziani.

Demonstracja odbędzie się dnia 15 stycznia 2017 roku na Rynku Głównym w Krakowie o godzinie 13:00.

Zapraszamy na nią wszystkie i wszystkich, którzy nie godzą się na podsycanie konfliktów na tle etnicznym w naszym kraju, prosimy jednak o nie przynoszenie symboli partyjnych. Zamanifestujmy jednogłośnie ponad wszystkimi podziałami!

***
Together against racism!

On the New Year's Eve an incident driven by hatred towards foreigners took place in Ełk, namely an attack on a bar called "Prince Kebab". This was a cause for a fight in which the perpetrator of the xenophobic incident died from stab wounds. In an act of revenge the far-right groups have gathered a mob, couple of hundreds strong, which ravaged the place. Thanks to this, many have followed them in their footsteps all around Poland finding their victims only on the basis of alleged ethnicity of the workers or the owners - specifically Middle Eastern.

All of this has prompted us to show strong discontent with the incidents and their perpetrators while at the same time to show solidarity with the victims. We do not want our country to be recognized as a place with racially motivated violence. We want to stop the atmosphere of pogroms and the spiral of hatred and violence causing our neighbours and work colleagues to feel unsafe.

Let us show that racists and xenophobes are not going to roam freely around Poland. Let us show that it is them, not the peacefully minded foreigners, who are those not welcome.

The demonstration is held at 13:00 (1pm o'clock) on 15th of January 2017 on the Main Square in Cracow.

We invite everyone who wants to show discontent regarding the increase of xenophobic rhetoric and actions in our country. We ask you not to bring any symbols connected to political parties. Let's demonstrate in unity, overcoming any divisions!

Zapraszamy wszystkich na pokaz filmu „Społeczeństwo spektaklu” w reżyserii Guy Deborda – francuskiego stratega, rewolucjonisty, teoretyka sytuującego się między marksizmem a anarchizmem, antyfilmowego filmowca i antyfilozoficznego filozofa, jednej z najważniejszych intelektualnych postaci lat 60.

debord-grafika

Film przedstawia krytykę nowoczesnego społeczeństwa. „Przedstawia” jest tu właściwym słowem, albowiem warstwa wizualna dzieła jest – w zależności od celu – a to dodatkiem do prezentowanych tez, a to „przeszkadzajką”, która ma zadziwiać i sprawdzać skupienie widza. „Widz” również jest tu słowem-kluczem, ponieważ to właśnie postać zniewolonego „zbioru jednostek-widzów”, które ze względu na panującą alienację nie są ani kolektywem, ani jednostkami jako takimi, jest dzisiejszą formą przejawiania się ludzkości jako takiej.

Debord wyrusza ze swym filmem na przygodę całościowej krytyki współczesnego mu „upadłego świata”, społeczeństwa towarowego, które – jak ukazuje – przejawiać się może zarówno w wersji bardziej leseferystycznego kapitalizmu, jak i obiektywnie zamordystycznego „realnego socjalizmu”. Są to obie strony tego samego społeczeństwa, które zatraciło autentyczne życie na rzecz reprezentacji.

Pomimo różnorodnych zmian społecznych, które zaszły od czasu nakręcenia filmu, np. załamania się dwóch politycznych obozów w jeden, globalny i hybrydyczny (co Debord zresztą opisał), film wciąż szokuje swoją brutalną aktualnością.

Te i inne wątki zostaną poruszone w czasie dyskusji, która odbędzie się po projekcji filmu. Serdecznie zapraszamy.

Projekcja odbędzie się 25 września (niedziela) o 18:00 w klubie Alchemia, ul. Estery 5.

Jedenastego września podczas konwencji programowej .Nowoczesna ustami swojego lidera Ryszarda Petru ogłosiła: „Wprowadzimy przepisy ograniczające lub delegalizujące działalność organizacji o charakterze rasistowskim, szowinistycznym i szerzącym nienawiść wobec słabszych oraz organizacji anarchistycznych, występujących przeciwko państwu i jego instytucjom. Będziemy bronić państwa przed ekstremizmami i populizmem z lewej i prawej strony sceny politycznej.”

 

Tego typu deklaracje odczytujemy jako desperacką próbę ratowania wizerunku partii .N. Analogicznie traktujemy listę opublikowanych w programie mniej lub bardziej kontrowersyjnych obietnic. Partia Ryszarda Petru tak rozpaczliwie poszukuje nowego elektoratu, że pomimo deklarowanego przez siebie umiłowania swobód politycznych, postuluje wprowadzenie obostrzeń w wolności wyrażania poglądów idących dalej niż propozycje autorytarnych kacyków czy choćby Jarosława Kaczyńskiego, od którego tak bardzo chce się odróżnić.

 

Jedyny moment, w którym Ryszard Petru mógł się spotkać z wolnością, to ten, kiedy stojąc po przeciwnej do niej stronie popierał kamieniczników oraz szefów odmawiających zapłacenia swoim pracownikom za wykonaną pracę. To nie państwa chce bronić .Nowoczesna – ona jest zainteresowana jedynie obroną własnych interesów. Choć oczywistym jest, że w tym celu zamierza wykorzystać instytucję państwa jako narzędzia.

 

Wkładanie do jednego worka anarchistów i skrajnych prawicowców to zabieg propagandowy li tylko nacelowany na ukazanie wszystkich przeciwników mafii zajmującej się grabieżą mieszkań jako mniej lub bardziej związanych z Prawem i Sprawiedliwością.  

 

Nie zgadzamy się na próby rozgrywania nami oraz naszą ciężką i wolontariacką pracą na rzecz zbijania przez .Nowoczesną kapitału politycznego. Federacja Anarchistyczna działa w Polsce od 1989 roku. Od tego czasu podejmowaliśmy wiele działań przeciwko rasizmowi i szowinizmowi, występowaliśmy w obronie osób słabych i pokrzywdzonych. Wspólnie z krakowskim ruchem lokatorskim zorganizowaliśmy protest w formie miasteczka namiotowego po krachu okrągłego stołu mieszkaniowego, blokowaliśmy eksmisje nie tylko mieszkań, ale również najstarszego w Polsce antykwariatu Krzyżanowskich. Wielokrotnie domagaliśmy się zwolnienia z więzień osób przetrzymywanych tam tylko w powodu swoich poglądów, tak było w przypadku Asli Erdogan (Turcja), Aleksandra Kolchenki (Ukraina), Koli Romanowa (Rosja). Protestowaliśmy przeciwko likwidacji szkół podstawowych na terenie Krakowa. Powołaliśmy inicjatywę Witajcie w Krakowie prowadzącą działania prouchodźcze. 

 

Od 27 lat pozostajemy grupą nieformalną i taką planujemy pozostać. Ruchów nieformalnych nie da się zdelegalizować. Tak jak nie da się zdelegalizować idei, nie da się też zdelegalizować pokrzywdzonych i słabych, w imieniu których występują anarchiści. Będziemy dalej z taką samą mocą angażować się w ruchy lokatorskie, ruchy pracownicze, w działalność na rzecz budowania aktywnych i świadomych postaw obywatelskich. Bez względu na partyjne programy i ustanawiane bez naszego udziału prawo.

 

Wolność – Równość – Pomoc wzajemna

 

Federacja Anarchistyczna sekcja Kraków

W Krakowie trwają Światowe Dni Młodzieży. Impreza została zorganizowana bez pytania mieszkańców i mieszkanek o zdanie oraz poszła na nią góra publicznych pieniędzy. Mimo to przyniosła wraz z sobą kilka pozytywnych doświadczeń, okazało się, że postulowane przez stronę społeczną zmiany są możliwe! Ograniczono ruch samochodowy w Krakowie, dotychczas nieprzyjazne dla pieszych Aleje zmieniono w aleję spacerową, urzędnicy zainteresowali się stanem zieleni miejskiej i uporządkowali ją nawet w dzielnicach oddalonych od centrum.
Tak jak spodziewała się strona społeczna ŚDM nie przyniosły kapitalistom spodziewanych zysków, do Krakowa przyjechało mniej pielgrzymów niż wskazywały początkowe szacunki, wiadomo już że impreza nie "zwróci" się miastu.
Przyjazd dużej grupy osób do miasta postanowiliśmy potraktować jako okazję do zainteresowania przyjezdnych anarchizmem. Stworzyliśmy broszurę traktującą o związkach anarchizmu z chrześcijaństwem.

Wersję polską znajdziecie pod linkiem: http://bit.ly/2alFGFC

A angielską tutaj: http://bit.ly/2aEk9eb

Wszystkie i Wszyscy zainteresowani zaproszeni są na czwarte z kolei spotkanie Laboratorium Myśli!

Laboratorium Myśli jest kołem dyskusyjnym poświęconym tematom związanym z myślą anarchistyczną. Aktualnym tematem dyskusji będą wpływy, jakie propaganda wroga anarchizmowi wywarła na kształt całego ruchu już u samych jego początków i co możemy z tym dzisiaj zrobić.

Spotkanie odbędzie się w sobotę 23.07, o godzinie 14.00 w Massolit Books&Cafe (ul. Felicjanek 4).

Całość tesktu znajduje się pod poniższymi linkami:
część 1 - http://goo.gl/R40KQ0
część 2 - http://goo.gl/GLrS5U

Wydarzenie w serwisie Facebook: kliknij tutaj.

tło

23 maja 2016 policja aresztowała w Warszawie trzech anarchistów. Są oskarżeni o posiadanie materiałów wybuchowych oraz usiłowanie ich użycia – podpalenie radiowozu. Chociaż samo podpalenie de facto nie miało miejsca, przez media i policję są oni nazywani terrorystami. Są to poważne oskarżenia– grozi im od 6 miesięcy do 8 lat więzienia.

Do zatrzymania aktywistów doszło na przednówku wprowadzenia przez władzę ustawy antyterrorystycznej. Masowe media w tym czasie rozpowszechniały propagandę władz mającą na celu uzasadnienie wprowadzenia owej ustawy. Co znamienne, tuż przed wejściem w życie ustawy 10 maja, 23 maja oraz 30 maja w kilku miastach Polski miała miejsca seria fałszywych alarmów bombowych, które prowadziły do ewakuacji miejsc takich jak redakcje prasy i telewizji, centra handlowe, czy banki.

Fundamentami środowiska anarchistycznego są pomoc wzajemna, solidarność, siostrzeństwo i braterstwo dlatego zapraszamy Was na obiad benefitowy, podczas którego będziemy zbierać środki finansowe, które w całości zostaną przekazane wsparcie zatrzymanych i opłacenie prawników.

Spotykamy się w niedzielę 17 lipca o 16.00 na Warsztacie (ul. Zabłocie 9a/9b).

Wydarzenie w serwisie Facebook: http://bit.ly/29KktqE
Więcej informacji na stronie poświęconej sprawie: https://wawa3.noblogs.org/

Untitled-1

Zapraszamy Wszystkich i Wszystkie na trzecie spotkanie Laboratorium Myśli.
Laboratorium Myśli to cykliczne spotkania dyskusyjne o tekstach, bez podziału ról na uczących i uczonych, czy ekspertów i laików. Podczas najbliższego spotkania skupimy się na eseju Emmy Goldman – Prawa wyborcze dla kobiet.

Lektura:
Emma Goldman, Prawa wyborcze dla kobiet, [w:] Anarchizm i inne eseje, Poznań: Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka” : Biblioteka Klasyków Anarchizmu, 2015.

Tekst w formacie pdf: http://bit.ly/28NSbHp

Spotkanie odbędzie się w niedzielę 26.06, o godzinie 17.00 w Massolit Books&Cafe (ul. Felicjanek 4).
Wydarzenie w serwisie Facebook.

Zapraszamy do spotkania się na – być może – ostatnim już sabacie czarownic – niedługo zacznie się polowanie!

W nadchodzącym tygodniu najprawdopodobniej wejdzie w życie ustawa „antyterrorystyczna”, która nas pozbawi szeregu swobód i praw, takich jak np. prawo do prywatności, służbom specjalnym da nieograniczone możliwości inwigilacji, a rządzącej partii możliwość likwidacji swoich politycznych przeciwników metodami przypominającymi średniowieczne dochodzenia i procesy czarownic.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co ta ustawa zmienia w dotychczasowym prawie, na jakiej podstawie ABW będzie mogło blokować strony internetowe i odwoływać zgromadzenia publiczne, a także w jakiej temperaturze przetapiają się ludzkie kości palone na stosie, przyjdź do klubu Nawojka (ul. Reymonta 11) w niedzielę (12.06) o godzinie 11.00!

Wydarzenie w serwisie Facebook: http://bit.ly/1ZGy1To

Anarchista Aleksander Kolczenko i reżyser Oleg Sencow to krymscy aktywiści, którzy już od dwóch lat znajdują się w rosyjskich koloniach karnych, skazani za „terroryzm” w sfabrykowanym procesie. Nie tylko przebieg procesu budził wiele wątpliwości (m.in. zeznania wymuszane torturami), ale sam fakt, że do niego doszło – Kolczenko i Sencow nigdy nie zrzekli się ukraińskiego obywatelstwa, a w czasie odczytywania wyroku 10 i 20 lat więzienia odśpiewali hymn Ukrainy. W Kijowie zawiązał się Komitet Solidarności z „krymskimi więźniami” organizujący dla nich pomoc prawną, wysyłający im paczki z żywnością i książkami oraz starający się nagłośnić ich historię.
Gorąco zachęcamy do kupna koszulek-cegiełek, ze sprzedaży których cały dochód zostanie przekazany kijowskiemu komitetowi.
Cena koszulki 30 zł. Aktualnie dostępne rozmiary:
męskie: S, M
damskie: L
Formularz do zamówienia.

Na zdjęciu tył oraz przód koszulki.
13235146_1092550247473075_1459505116142731496_o

Jesteśmy dorosłymi ludźmi, żyjemy w kraju gwarantującym poszanowanie praw człowieka, cieszymy się szeregiem swobód obywatelskich. Mogłoby się wydawać, że powinniśmy sami decydować o własnych sprawach, a m.in. prawo do prywatności powinno być źródłem i gwarancją naszego bezpieczeństwa.
Oczywistość – nie dla polskiego rządu. Rozszerzenie uprawnień ABW i uzależnienie ich od decyzji prokuratora generalnego, funkcja którego została od marca połączona z funkcją ministra sprawiedliwości, to w rzeczywistość nie żadne działania antyterrorystyczne, a stworzenie uzbrojonych, wyszkolonych oddziałów służb specjalnych gotowych na każde skinienie rządzącej właśnie partii. Oddziałów, które będą mogły do woli grzebać w naszej korespondencji nie przejmując się tajemnicą lekarską czy adwokacką, o dowolnej porze nocy przeszukiwać nasze mieszkania, a w końcu oddać nawet tzw. „strzał snajperski”.
A te wszystkie uprawnienia wprowadza właśnie ustawa zwana „antyterrorystyczną”. „Kwiatków” jest w niej znacznie więcej, ale najbardziej obrzydliwe jest to, że próbuje się ją przepchnąć przekonując o konieczności zapewnienia bezpieczeństwa na Światowych Dniach Młodzieży. Zagrożenie skończy się jednak po tygodniu – wraz z końcem imprezy – a ustawa będzie obowiązywała jeszcze przez lata. Tymczasem godzi ona w podstawowe prawa człowieka oraz m.in. obdzierając go z jego prywatności narusza jego godność, na straży których miał stać Kościół Katolicki, organizator ŚDM. Jest to po prostu perfidna manipulacja. Przeciwko której zresztą, niedługo nie będziemy mogli już nawet protestować – jeżeli ustawa wejdzie w życie, pod pozorem zagrożenia terrorystycznego służby będą mogły delegalizować zgromadzenia publiczne, a Rząd tak naprawdę – wybierać sobie, kto ma „zostać” terrorystą.

Federacja Anarchistyczna sekcja Kraków
zaprasza
na spotkanie wokół najnowszej książki Jacka Drozdy
"Opór kulturowy. Między teorią a praktykami społecznymi".
Spotkanie poprowadzi Filip Brzeźniak.
opor_kulturowy

"Na tę książkę warto było poczekać. Wprawdzie sporo pisze się w krajowej humanistyce na temat buntu, oporu i strategiach emancypacyjnych w realiach neoliberalnej monokultury kapitalizmu XXI wieku, ale rzadko mamy do czynienia z pracami takiego kalibru. Decyduje o tym kilka względów. Jacek Drozda, po pierwsze, dokonał wszechstronnej wiwisekcji warunków, w jakich przychodzi nam dzisiaj praktykować krytyczne wersje refleksji nad naszym hic et nunc, wyraźnie odróżniając pięknoduchowską troskę akademików i inteligentów od postawy w prawdziwym sensie zaangażowanego podmiotu, który nie tylko obnaża i moralizuje, ale przede wszystkim – wskazuje na źródła i powody, dlaczego status buntu i oporu jest tak wieloznaczny w świecie, w którym wszystko jest na sprzedaż. I proponuje wyrwanie się z tego chocholego tańca z wrogiem. Po drugie, imponują horyzonty teoretyczne i rozmach historyczny analiz autora, owo niebywałe „przerzucanie mostów” między tradycjami pozornie odległymi, jak włoskie operaismo i brytyjskie studia kulturowe, myśl postkolonialna i marksizm klasyczny. Jak się okazuje, na panoramę zmagań z kapitalistyczną hegemonią w sferze wyobraźni zbiorowej składa się tak wiele nurtów, teorii i praktycznych pomysłów, iż tworzą one rozległe terytorium, którego wspólnym mianownikiem jest wiara, że inny świat jest możliwy. Bo o to w buncie kulturowym chodzi w ostateczności – o wyrwanie się z kolein rutynowego myślenia i równie nawykowej retoryki wylewającej się zewsząd w ideologii radosnego konsumpcjonizmu, zbudowanego na bezrefleksyjnej akceptacji neoliberalnej wizji świata. Po trzecie, Jacek Drozda buduje zręby poważnego programu kulturoznawstwa krytycznego, zdolnego do podjęcia dyskursu z ową rzekomo bezkonkurencyjną wizją zarówno na poziomie teoretycznym, jak i emancypacyjnym. Po czwarte wreszcie, o potencjale i wartości książki decyduje połączenie wielkiej erudycji i zdyscyplinowanej pasji, z jaką autor przedziera się przez meandry współczesności, obnażając jej pułapki, ambiwalencje i zagrożenia oddania się w pacht społecznego imaginarium preferującego jedną tylko wersję podmiotowości – jednostki nieustannie uwikłanej we własną reinwencję i nieufnej wobec wszelkich form podmiotowości, ufnej, że osobisty sukces jest gwarantem udanego życia. Książka namawia do zupełnie innego spojrzenia na to, czym w istocie winna być jednostkowa i zbiorowa reinwencja wyrażająca ideę kulturowego buntu w prawdziwym sensie, a więc budowanie ładu społecznego konkurencyjnego wobec neoliberalnego porządku, który świetnie radzi sobie z buntem i oporem podatnym na zawłaszczenie i koaptację. Humanistyka krytyczna dla Jacka Drozdy to nic innego, jak koncepcja totalnej reinwencji spetryfikowanych tradycji akademickiego pisania o buncie i oporze."
Prof. Wojciech J. Burszta

O autorze:
dr Jacek Drozda – kulturoznawca, absolwent Uniwersytetu SWPS. Pracuje w Instytucie Badań Przestrzeni Publicznej w Warszawie. Interesuje się m.in. interdyscyplinarnymi badaniami kultury popularnej, filozofią polityczną, radykalizmami w polityce, sztuce i życiu codziennym, historią kolonializmu oraz antropologią sportu. Z Mariuszem Czubajem i Jakubem Myszkorowskim opublikował książkę Postfutbol. Antropologia piłki nożnej. Jest także autorem kilkunastu artykułów zamieszczonych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych z zakresu kulturoznawstwa, antropologii i estetyki. Zapalony kibic niepopularnych klubów futbolowych z mało znanych lig, wielki entuzjasta rugby, brytyjskiej popkultury i latynoamerykańskich emancypacyjnych ruchów społecznych.

Spotkanie odbędzie się 10 czerwca (piątek) o godzinie 17:30, w Massolit Books & Cafe (ul. Felicjanek 4).

Wydarzenie w serwisie Facebook: http://bit.ly/1Xs7ID1

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z niezwykle ciekawym tekstem i, przede wszystkim, do gorącej dyskusji na kolejnym spotkaniu Laboratorium Myśli. Tym razem bierzemy na warsztat fragmenty „Przebudowy społecznej” Murraya Bookchina – amerykańskiego anarchisty, głównego teoretyka ekologii społecznej i twórcy pojęcia wolnościowego municypalizmu. Wspólnie zastanowimy się nie tylko nad przyczynami niepowodzenia socjalizmu proletariackiego w XX wieku, ale również nad współczesnymi perspektywami dla anarchizmu i ruchów lewicowych na świecie.

Lektura: Murray Bookchin, Przebudowa społeczeństwa
[tł. z jęz. ang. Iwo Czyż], Poznań : Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka” : Poznańska Biblioteka Anarchistyczna, 2009.
Rozdział 6 i 7.

Tekst dostępny :
https://fakrakow.files.wordpress.com/2016/05/20160516192344803.pdf

Spotkanie odbędzie się w niedzielę 22.05, o godzinie 17.00 w Masolit Books&Cafe (ul. Felicjanek 4).
Wydarzenie w serwisie Facebook: http://bit.ly/1ODb0j8

Teoretyczki i praktyków, aktywistki i społeczników, utopistki i realistów, oraz wszystkie osoby, które chcą wziąć udział w dyskusji lub tylko się jej przysłuchiwać, zapraszamy na pierwsze spotkanie koła dyskusyjnego Laboratorium Myśli. Porozmawiamy o tekście autorstwa Errico Malatesty – Anarchia, bez podziału na role uczących i uczonych, czy ekspertów i laików.

Lektura: Errico Malatesta, Anarchja, Londyn: nakładem Polsko-Rosyjskiej Grupy Anarchistów-Komunistów, 1906
(II wyd.: Zielona Góra 1996; III wyd. Koszalin 1998)

Tekst dostępny za darmo: http://anarchizm.net.pl/klasycy/anarchia-e-malatesta

*

Gdyby interesy ludzi były z konieczności wzajemnie sobie przeciwne, gdyby walka była niezbędnym prawem życia społecznego, gdyby swoboda jednych ograniczała swobodę drugich, w takim razie każdy dążyłby do powiększenia swej własnej swobody ze szkodą swobody innych. Gdyby jednocześnie musiał istnieć rząd, nie dlatego, żeby on był tak czy inaczej użytecznym dla ogółu członków społeczeństwa, lecz dlatego że zwycięzcy chcieliby zapewnić sobie wyniki zwycięstwa, zmusiwszy zwyciężonych do posłuszeństwa i uwolnić się od trudu wiecznego bronienia zdobytego stanowiska, polecając go ludziom specjalnie przygotowanym do rzemiosła żandarmów, wówczas ludzkość skazałaby się na zagładę, lub też musiałaby ustawicznie się borykać między tyranią zwycięzców i buntem zwyciężonych.

Na szczęście przyszłość ludzkości jest jaśniejsza, ponieważ prawo nią rządzące jest łagodniejsze.
Prawem tym jest s o l i d a r n o ś ć.

Errico Malatesta, Anarchia

*

Spotkanie odbędzie się w niedzielę 24.04, o 17.00 w Masolit Books&Cafe (ul. Felicjanek 4).

Krakowska krwawa wiosna to historia pracowników zakładów cukierniczych i przemysłowych, którzy w 1936 r. wobec głodowych pensji upomnieli się o podwyżki i zaprzestanie wydłużania czasu pracy, a także zażądali przywrócenia zwolnionych związkowców. Niektórzy z nich przypłacili to życiem.
2 marca 1936 r. rozpoczęła się okupacja Polsko-Szwajcarskiej Fabryki Czekolady „Suchard”, a 18 marca do protestu dołączyli robotnicy Polskich Zakładów Gumowych „Semperit”. W nocy z 20 na 21 marca policja przystąpiła do krwawego tłumienia strajku.
23 marca 20 tysięcy osób zebrało się, aby zamanifestować swoją solidarność z załogami „Suchardu” i „Semperitu” walczącymi o pracownicze prawa. Policja jeszcze raz wykazała się niezwykłą brutalnością, otworzyła ogień do zebranych robotników, zabijając 8 osób, a raniąc 45.

Federacja Anarchistyczna sekcja Kraków i komisja środowiskowa Inicjatywy Pracowniczej przyszły 23 marca pod pomnik Krakowskiego Czynu Rewolucyjnego, by oddać hołd zamordowanym robotnicom i robotnikom; tym, których życie nie zakończyło się 23 marca, tak jak chcieli tego policjanci oddający do tłumu salwę. Chcąc wymazać nieposłusznych, którzy walczyli o swoją godność, brutalna władza tylko ich unieśmiertelniła. Bo kto dziś pamięta o zhańbionych, którzy bezmyślnie słuchali rozkazów? Nikt. Za to zamordowani robotnicy żyją w naszej pamięci. Niech wybrzmią ich imiona:

Józef Cieślik
Jan Jędrygas
Janina Krasicka
Andrzej Proc
Jan Szwed
Jan Szybiak
Piotr Wrona
Antoni Żłobiński

Przychodzimy tu i przychodzić będziemy rokrocznie, by złożyć kwiaty i zapalić znicz, by nie zapomnieć o nich, o męczennikach i męczennicach ruchu robotniczego, o tych, którzy walczyli o lepszy świat. Takimi okolicznościami łączymy historię, pokazujemy prawdę naszego dziedzictwa. Oni nie żądali, aby ich chwalono, czynili wszystko z prostego poczucia solidarności, z potrzeby walki o sprawiedliwość, o wspólną godność; o to wszystko, do czego i my dziś dążymy.

Areszty, przemoc i groźby – to wszystko na co było stać – jakże dziś idealizowaną – sanację. Sojusz kapitału i państwa potrafił robotnikom zaoferować jedynie ucisk, bezrobocie i ogólną nędzę. Robotnicy przeciwstawili temu strajk i solidarność. Pokazali nam, że nasza siła jest siłą wspólnoty. Ruch pracowniczy musi dziś tworzyć właśnie tak szlachetną wspólnotę. Walka trwa.

Call-out for grassroots activists training for trainers – Romania, 2016
Training for Trainers is a week-long training aimed at grassroots activists, who want to develop their facilitation skills.

Aims of the training:
• empowering people from grassroot groups in Eastern and Central Europe by offering a space to share skills and tools for facilitation of workshops and meetings, selforganizing, working within groups.
• increasing collective knowledge about topics related to group processes (like consensus decision-making, conflict resolution, stress and burnout, hierarchies and dynamics and more) in a participatory way, including local contexts and critical perspective.
• to motivate people to create training collectives based on their experiences
• strengthening international network by getting to know each other, exchanging resources and materials, sharing information about local/regional situation within the movement and popularize self-education as a way of political involvement.

Who is the training for?
People involved in grassroots activism who would like to give workshops and support radical movements and groups through trainings. The training is aimed at activists from Central, Eastern or Southern Europe.

What is the content of the training?
The content will include topics as: non-hierarchical organizing, taking decisions by consensus, facilitation, conflict resolution, group dynamics, sustainable activism, designing workshops and trainings, trainer skills. The course will be held in accessible international English.

Who will offer the training?
Trainers from SPINA collective, Poland (spina.noblogs.org), casă collective, Romania Ⓐ (acasacluj.noblogs.org) and Anti-University, Belarus When and where? The training will take place on May 17-23, 2016, in central part of Romania.

Application E-mail:
In order to apply please fill in the application form (download here dropmefiles.com/EA4zp) and send it to training4trainers [at] riseup dot net until 15th of March 2016. The number of participants is limited to around 20-25 persons. The participation in the course is free of charge. Transport, food and accommodation will be covered by the organizers.

Questions
If you have any questions regarding the training, feel free to contact us via email at training4trainers [at] riseup dot net

Strona 1 z 12