饾棔饾棽饾槆饾椊饾椂饾棽饾棸饾槆饾椈饾棶 饾棿饾椏饾棶饾椈饾椂饾棸饾棶 饾榿饾椉 饾榿饾棶饾椄饾棶, 饾椄饾榿贸饾椏饾棶 饾椈饾椂饾棽 饾椂饾榾饾榿饾椈饾椂饾棽饾椃饾棽. 饾棧饾椏饾槆饾棽饾棸饾椂饾槃 饾榾饾槅饾榾饾榿饾棽饾椇饾椉饾槃饾椂 饾椄饾棶饾榿饾棽饾棿饾椉饾椏饾槅饾槆饾椉饾槃饾棶饾椈饾椂饾棶 饾椆饾槀饾棻饾槆饾椂

W ca艂ej historii dziej贸w ludzko艣膰 bez przerwy migrowa艂a. Przep艂yw ludzi z miejsca na miejsce by艂 motorem nap臋dzaj膮cym powstawanie cywilizacji i rozprzestrzenianie si臋 wynalazk贸w i idei, kt贸re w臋drowa艂y razem z przemieszczaj膮cymi si臋 grupami. Proces ten nie jest zatem niczym nowym ani niezwyk艂ym. Nie trzeba te偶 szuka膰 odleg艂ych od nas czasowo przyk艂ad贸w, 偶eby zorientowa膰 si臋, 偶e wszyscy byli艣my na pewnym etapie historii migrantami. Zaledwie 80 lat temu II wojna 艣wiatowa zmusi艂a miliony ludzi na 艣wiecie do w臋dr贸wki, najcz臋艣ciej niebezpiecznej i wbrew ich woli. Wystarczy si臋gn膮膰 do wspomnie艅 os贸b z pokolenia naszych dziadk贸w, zmuszonych do opuszczenia swoich dom贸w, kt贸re znalaz艂y si臋 nagle pod w艂adaniem innego pa艅stwa.

饾槜饾槼饾樆饾樅饾槫饾樆饾樅饾槸饾樅 饾樃饾槾饾槺贸艂饾槫饾樆饾槮饾槾饾槸饾樅饾槫饾槱 饾槷饾槳饾槰饾槼饾槩饾槫饾槴饾槳 饾槸饾槳饾槮 饾槼贸偶饾槸饾槳膮 饾槾饾槳臋 饾槹饾槬 饾樀饾樅饾槫饾槱, 饾槵饾樀贸饾槼饾槮 饾樆饾槸饾槩饾槷饾樅 饾樆 饾槺饾槼饾樆饾槮饾槾饾樆艂饾槹艣饾槫饾槳. 饾槡膮 饾樃饾樅饾槸饾槳饾槵饾槳饾槮饾槷 饾槵饾槹饾槸饾槯饾槶饾槳饾槵饾樀贸饾樃 饾樆饾槪饾槼饾槹饾槴饾槸饾樅饾槫饾槱, 饾槩饾槸饾槮饾槵饾槾饾槴饾槳, 饾槫饾樆饾樅饾槾饾樀饾槮饾槵 饾槮饾樀饾槸饾槳饾槫饾樆饾槸饾樅饾槫饾槱, 饾樆饾槷饾槳饾槩饾槸 饾槵饾槶饾槳饾槷饾槩饾樀饾樅饾槫饾樆饾槸饾樅饾槫饾槱 饾槳 饾槺饾槼饾槮饾槾饾槴饾槳 饾槮饾槵饾槹饾槸饾槹饾槷饾槳饾槫饾樆饾槸饾槮饾槴.

Warto sobie w tym miejscu odpowiedzie膰 na pytanie, kto jest aktualnie odpowiedzialny za pogarszanie si臋 warunk贸w 偶ycia milion贸w ludzi, zmuszonych tym samym do szukania innych teren贸w do 偶ycia.

Kraje globalnej P贸艂nocy oraz ponadnarodowe korporacje od lat zbijaj膮 kapita艂 na lokalnych walkach i nieszcz臋艣ciu mieszkanek teren贸w nimi obj臋tymi. Pocz膮wszy od bliskowschodnich wojen o kontrol臋 nad z艂o偶ami ropy czy gazu, poprzez neokolonialny wyzysk i wspieranie ludob贸jstw w Afryce, po ciche wspieranie fanatycznych organizacji, kt贸re pomagaj膮 w destabilizacji ca艂ych region贸w i daj膮 pretekst do zbrojnych interwencji w ramach 鈥瀦aprowadzania demokracji鈥. Na 艣mierci i wyzysku ludzi swoje fortuny buduj膮 zachodnie firmy zbrojeniowe i sp贸艂ki energetyczne. 饾棗饾椉饾棷饾椏饾椉饾棷饾槅饾榿 饾棧饾椂饾棽饾椏饾槃饾榾饾槆饾棽饾棿饾椉 艢饾槃饾椂饾棶饾榿饾棶 饾椃饾棽饾榾饾榿 饾椉饾椊饾棶饾椏饾榿饾槅 饾椈饾棶 饾槃饾槅饾槆饾槅饾榾饾椄饾槀 饾棸饾棶艂饾棽饾椃 饾椏饾棽饾榾饾槆饾榿饾槅.

Cz臋sto w rozwa偶aniach nad migracj膮 pomija si臋 te偶 饾槃饾椊艂饾槅饾槃 饾槆饾椇饾椂饾棶饾椈 饾椄饾椆饾椂饾椇饾棶饾榿饾槅饾棸饾槆饾椈饾槅饾棸饾椀. Coraz bardziej zauwa偶alnym czynnikiem zmuszaj膮cym ludzi do porzucania swoich dotychczasowych miejsc zamieszkania s膮 wojny wywo艂ane kurczeniem si臋 zasob贸w wody pitnej oraz powierzchni teren贸w, na kt贸rych mo偶liwe s膮 uprawy, a w konsekwencji g艂贸d. Pami臋tajmy zatem, 偶e za emisj臋 gaz贸w cieplarnianych do atmosfery odpowiedzialny jest w ogromnej wi臋kszo艣ci wielki kapita艂. Jest to kolejny przyk艂ad prywatyzacji zysk贸w przy jednoczesnym przenoszeniu koszt贸w na najbiedniejszych. Wielkie koncerny korzystaj膮 z taniej si艂y roboczej w krajach globalnego Po艂udnia, jednocze艣nie niszcz膮c tamtejsze ekosystemy. Jest to wi臋c sytuacja, w kt贸rej ludzie okradani s膮 z owoc贸w swojej pracy oraz 艣rodowiska naturalnego, w kt贸rym dotychczas 偶yli. To najbiedniejsza cz臋艣膰 ludzko艣ci ponosi wszystkie najstraszniejsze koszty neoliberalnej ideologii niesko艅czonego wzrostu PKB, kt贸ry mo偶e rosn膮膰 jedynie dzi臋ki poch艂anianiu ograniczonych zasob贸w, wyzyskowi oraz konfliktom zbrojnym nap臋dzaj膮cym koniunktur臋.

Z drugiej strony migranci s膮 rosn膮cemu kapitalizmowi niezb臋dni tak偶e w Pierwszym 艢wiecie, poniewa偶 system ten potrzebuje 饾榿饾棶饾椈饾椂饾棽饾椃 饾榾饾椂艂饾槅 饾椏饾椉饾棷饾椉饾棸饾槆饾棽饾椃. Potrzebni s膮 te偶 do dyscyplinowania reszty spo艂ecze艅stwa za pomoc膮 strachu. Dlatego wszelkie deklaracje skrajnej prawicy o 鈥烉潣别潣梆潣叼潣仇潣火潣︷潣p潣潣 饾槾饾樆饾槫饾樆饾槮饾槶饾槸饾槹艣饾槫饾槳 饾槰饾槼饾槩饾槸饾槳饾槫鈥 i has艂a o 鈥烉潣娥潣别潣潣ヰ潣潣 饾槮饾樁饾槼饾槹饾槺饾槮饾槴饾槾饾槵饾槳饾槮饾槴 饾槫饾樅饾樃饾槳饾槶饾槳饾樆饾槩饾槫饾槴饾槳鈥 nie s膮 przez faszyzuj膮cych polityk贸w traktowane powa偶nie, s艂u偶膮 jedynie zdobywaniu poparcia w zastraszonym spo艂ecze艅stwie. Faszyzm jest narz臋dziem kapitalistycznego 艣wiata, po kt贸re si臋ga, kiedy poczuje si臋 zagro偶ony. A kapita艂 jak ju偶 napisa艂y艣my wy偶ej, potrzebuje migrant贸w. Aby jednak migranci pe艂nili funkcj臋 dla nich przewidzian膮, potrzebne jest utrzymanie ich w strachu. Niepewny byt, gro藕ba deportacji, pozwolenie lub odmowa sprowadzenia swojej rodziny 鈥 to wszystko narz臋dzia nacisku, dzi臋ki kt贸remu w艂adza chce zachowa膰 nad lud藕mi kontrol臋 absolutn膮. Jest to rodzaj XXI-wiecznego obozu pracy, kt贸ry chcia艂by ludziom proponowa膰 dwie mo偶liwo艣ci: ci臋偶k膮, wyniszczaj膮c膮 prac臋 przy odpowiednio niskim wynagrodzeniu lub pozbawienie praw i deportacja do miejsca, gdzie ich 偶ycie lub zdrowie by艂yby nara偶one.

To w艂a艣nie jednym z rezultat贸w opisanego wy偶ej dzia艂ania jest obecna sytuacja na wschodniej granicy Polski. W艂adze wprowadzi艂y stan wyj膮tkowy, uniemo偶liwiaj膮c niesienie pomocy umieraj膮cym ludziom. Stra偶e Graniczne z Polski i Bia艂orusi 艣wiadomie skazuj膮 ludzi na okrutn膮 艣mier膰, wyp臋dzaj膮c ich do lasu i maj膮c pe艂n膮 艣wiadomo艣膰, 偶e druga strona zrobi to samo 鈥 przy okazji bij膮c, niszcz膮c telefony i inne rzeczy osobiste. Media, kt贸re powinny sta膰 na stra偶y poszanowania praw cz艂owieka i udost臋pnia膰 rzetelne informacje, same staj膮 si臋 uczestnikami gry politycznej, w kt贸rej ludzi traktuje si臋 jak pionki. Oczywi艣cie zdj臋cia le偶膮cych w b艂ocie dzieci s膮 dobrym materia艂em na sensacyjny artyku艂 czy program. 饾棥饾椂饾棽饾椇饾椈饾椂饾棽饾椃 饾椂饾棸饾椀 饾槃饾槅饾棻藕饾槃饾椂臋饾椄 饾槃饾棸饾椂膮偶 饾椄饾椉饾椈饾棸饾棽饾椈饾榿饾椏饾槀饾椃饾棽 饾榾饾椂臋 饾椈饾棶 饾榾饾槅饾榿饾槀饾棶饾棸饾椃饾棶饾棸饾椀 饾椉饾榾贸饾棷 饾槆 饾棻饾椉艣饾槃饾椂饾棶饾棻饾棸饾槆饾棽饾椈饾椂饾棽饾椇 饾椇饾椂饾棿饾椏饾棶饾棸饾椃饾椂 饾槃 饾椈饾棶饾椃饾椆饾棽饾椊饾榾饾槆饾槅饾椇 饾椏饾棶饾槆饾椂饾棽 饾椃饾棶饾椄饾椉 饾椈饾棶 饾椂饾椈饾棻饾槅饾槃饾椂饾棻饾槀饾棶饾椆饾椈饾槅饾棸饾椀 饾榿饾椏饾棶饾棿饾棽饾棻饾椂饾棶饾棸饾椀, 饾椈饾椂饾棽 饾榾饾椄饾槀饾椊饾椂饾棶饾椃膮饾棸 饾榾饾椂臋 饾椈饾棶 饾椂饾棸饾椀 饾榾饾槅饾榾饾榿饾棽饾椇饾椉饾槃饾槅饾椇 饾棸饾椀饾棶饾椏饾棶饾椄饾榿饾棽饾椏饾槆饾棽.

Dla nas jednak nie jest wa偶ne, czy przemocy ze strony w艂adz do艣wiadczaj膮 dzieci, kobiety, osoby starsze czy te偶 m臋偶czy藕ni w wieku poborowym. 饾棡饾棶偶饾棻饾棶 饾椉饾榾饾椉饾棷饾棶 饾椇饾棶 饾椊饾椏饾棶饾槃饾椉 饾棻饾椉 偶饾槅饾棸饾椂饾棶 饾槃 饾槃饾棶饾椏饾槀饾椈饾椄饾棶饾棸饾椀 饾椈饾椂饾棽饾槆饾棶饾棿饾椏饾棶偶饾棶饾椃膮饾棸饾槅饾棸饾椀 饾椃饾棽饾椃 偶饾槅饾棸饾椂饾槀 饾椂 饾棿饾椉饾棻饾椈饾棽饾棿饾椉 饾榿饾椏饾棶饾椄饾榿饾椉饾槃饾棶饾椈饾椂饾棶. 饾棬饾槃饾棶偶饾棶饾椇饾槅 饾榿饾椉 饾椊饾椏饾棶饾槃饾椉 饾槆饾棶 饾椈饾棶饾棻饾椏饾槆臋饾棻饾椈饾棽 饾槃饾椉饾棷饾棽饾棸 饾椊饾椏饾棶饾槃 饾槀饾榾饾榿饾棶饾椈饾棶饾槃饾椂饾棶饾椈饾槅饾棸饾椀 饾椊饾椏饾槆饾棽饾槆 饾槃艂饾棶饾棻饾槆臋. Nie ma te偶 dla nas znaczenia, czy jaka艣 instytucja uzna dan膮 grup臋 ludzi za uchod藕c贸w politycznych czy migrant贸w ekonomicznych. Podzia艂 ten uwa偶amy za ca艂kowicie sztuczny i s艂u偶膮cy tworzeniu kolejnych podzia艂贸w na osoby, kt贸rym mo偶na pom贸c i na takie, kt贸re na pomoc nie zas艂uguj膮. Podzia艂 ten wynika bezpo艣rednio z koncepcji granic, jakie znamy wsp贸艂cze艣nie.

饾構饾槹饾槪饾槼饾樆饾槮 饾樃饾槳饾槮饾槷饾樅 饾樆 饾槱饾槳饾槾饾樀饾槹饾槼饾槳饾槳, 偶饾槮 饾槰饾槼饾槩饾槸饾槳饾槫饾槮 饾槺饾槩艅饾槾饾樀饾樃饾槹饾樃饾槮 饾槸饾槳饾槮 饾槾膮 饾槩饾槸饾槳 饾槪饾樅饾樀饾槮饾槷 饾槸饾槩饾樀饾樁饾槼饾槩饾槶饾槸饾樅饾槷, 饾槩饾槸饾槳 饾槹饾槪饾槳饾槮饾槵饾樀饾樅饾樃饾槸饾樅饾槷 鈥 饾槾膮 饾槺饾槼饾樆饾槮饾槬饾槮 饾樃饾槾饾樆饾樅饾槾饾樀饾槵饾槳饾槷 饾樀饾樃饾槹饾槼饾槮饾槷 饾槳饾槬饾槮饾槹饾槶饾槹饾槰饾槳饾槫饾樆饾槸饾樅饾槷. 饾構饾樆饾槳臋饾槵饾槳 饾槳饾槫饾槱 饾槳饾槾饾樀饾槸饾槳饾槮饾槸饾槳饾樁, 饾樁饾槾饾樀饾槩饾槸饾槩饾樃饾槳饾槩饾槸饾槳饾樁, 饾槺饾槼饾樆饾槮饾槾饾樁饾樃饾槩饾槸饾槳饾樁, 饾槹饾樀饾樃饾槳饾槮饾槼饾槩饾槸饾槳饾樁 饾槳 饾樆饾槩饾槷饾樅饾槵饾槩饾槸饾槳饾樁 饾槷饾槹偶饾槶饾槳饾樃饾槮 饾槴饾槮饾槾饾樀 饾槬饾樅饾槾饾槫饾樅饾槺饾槶饾槳饾槸饾槹饾樃饾槩饾槸饾槳饾槮.

艁atwo zapomnie膰 o tym wszystkim, kiedy od dziecka jeste艣my indoktrynowani tak, by granice uznawa膰 niemal za 艣wi臋to艣膰, za kt贸r膮 powinni艣my odda膰 偶ycie. W momencie, kiedy podr贸偶uj膮c po Europie, praktycznie nie odczuwamy ich istnienia. Wida膰 to doskonale, gdy przyjrzymy si臋 argumentom antymigranckim. Jednym z najcz臋艣ciej pojawiaj膮cych si臋 stwierdze艅 jest to, 偶e migranci powinni 鈥瀗ormalnie鈥 z艂o偶y膰 wniosek o azyl w ambasadzie, zamiast przedziera膰 si臋 przez las. To przepa艣膰, kt贸ra dzieli Pierwszy 艢wiat od ca艂ej reszty. Przepa艣膰 tak wielka, 偶e osoby uprzywilejowane nie s膮 w stanie nawet wyobrazi膰 sobie losu tych, kt贸rych system stawia ni偶ej. Bo w rzeczywisto艣ci jest to bardzo trudna do wyobra偶enia sytuacja, gdy jedna osoba mo偶e swobodnie podr贸偶owa膰 po 艣wiecie, podejmowa膰 prac臋 w dowolnym miejscu i mieszka膰 tam, gdzie ma ochot臋. Druga natomiast nie ma prawa opu艣ci膰 miejsca, w kt贸rym mieszka 鈥 je艣li chodzi o swobod臋 poruszania si臋, czyli jedno z najistotniejszych ludzkich praw, jest de facto niewolnikiem mog膮cym decydowa膰 o swoim losie tylko w pewnym stopniu. Jedynym powodem, dlaczego tak wielka nier贸wno艣膰 ma miejsce, jest fakt, 偶e urodzi艂a si臋 w innym miejscu.

Granica jest wi臋c narz臋dziem utrzymywania globalnych zale偶no艣ci i podporz膮dkowania. 呕yjemy w dobie deklarowania powszechnej troski powodowanej ogromnym wzrostem nier贸wno艣ci mi臋dzy najbogatsz膮 cz臋艣ci膮 艣wiata a zdecydowan膮 wi臋kszo艣ci膮 ludzi. Tendencj臋 t臋 przejawiaj膮 wielkie organizacje charytatywne, hojnie dotowane przez biznesmen贸w, i coraz liczniejsza grupa polityk贸w. Tymczasem przedstawiciele wielkiego kapita艂u i polityki robi膮 wszystko, by zachowa膰 status quo i utrzyma膰 zale偶no艣膰 kraj贸w globalnego Po艂udnia.

Media natomiast zd膮偶y艂y ju偶 nas przyzwyczai膰, 偶e 偶ycie ludzkie ma r贸偶n膮 warto艣膰 w zale偶no艣ci od tego, z kt贸rej strony granicy dana osoba pochodzi. W tym wykreowanym sztucznie 艣wiecie 艣mier膰 palesty艅skiego nastolatka nie jest tak膮 sam膮 tragedi膮 co 艣mier膰 kogo艣, kto mia艂 paszport izraelski, a 艣mier膰 偶o艂nierza koalicji okupuj膮cej Afganistan jest 鈥瀢i臋ksz膮鈥 tragedi膮 ni偶 wymordowana wioska zamieszka艂a przez Afga艅czyk贸w. 鈥濿艣r贸d ofiar nie by艂o Polak贸w鈥.

Obecny system i s艂u偶膮cy mu ludzie wci膮偶 偶yj膮 w g艂臋bokim XX wieku. Fakt, 偶e to nie my na razie p艂acimy za zmiany klimatu, nie powinien jednak dzia艂a膰 uspokajaj膮co. Kolejne prognozy dotycz膮ce globalnego ocieplenia i jego skutk贸w dla ludzko艣ci s膮 coraz bardziej pesymistyczne. Problem nie zniknie, wr臋cz przeciwnie, b臋dzie si臋 nasila艂 i dotknie z czasem wi臋kszo艣膰 ludzi. Odsuwanie od siebie tej 艣wiadomo艣ci i traktowanie obecnej migracji jako fali, kt贸ra minie, je艣li tylko granice b臋d膮 odpowiednio szczelne, jest nie tylko naiwno艣ci膮, ale przede wszystkim niebezpieczn膮 iluzj膮. Idea pa艅stw i granic, pr贸by oddzielania si臋 od reszty 艣wiata murem, doprowadz膮 nas do wojny, kt贸r膮 wszyscy przegramy.

Zamiast my艣le膰 o tym, jak najlepiej si臋 odgradza膰, powinni艣my skupi膰 si臋 na pr贸bach zmiany i adaptacji globalnego systemu, by przygotowa膰 si臋 na nachodz膮ce zagro偶enia. Zmiany wymaga ka偶dy jego aspekt 鈥 system opieki zdrowotnej, system mieszkaniowy, stosunki pracy oraz sama idea istnienia pa艅stw. Poniewa偶 skala problemu jest tak du偶a i dotyczy wszystkich cz臋艣ci naszego 偶ycia, 饾椊饾椉饾榿饾椏饾槆饾棽饾棷饾椈饾棽 饾椃饾棽饾榾饾榿 饾椉饾榿饾槃饾棶饾椏饾棸饾椂饾棽 饾棻饾棽饾棷饾棶饾榿饾槅, kt贸ry zaanga偶uje wszystkie segmenty spo艂eczne.

饾棜饾椏饾棶饾椈饾椂饾棸饾棽 饾椈饾椂饾棿饾棻饾槅 饾椈饾椂饾棽 饾棷臋饾棻膮 饾榾饾槆饾棸饾槆饾棽饾椆饾椈饾棽. 饾棜饾椏饾棶饾椈饾椂饾棸饾棽 饾椈饾椂饾棽 饾榾艂饾槀偶膮 饾椉饾棸饾椀饾椏饾椉饾椈饾椂饾棽 饾椆饾槀饾棻饾槆饾椂. 饾棟饾棽饾棻饾槅饾椈膮 饾榾饾槆饾棶饾椈饾榾膮 饾槆饾棶 饾槆饾椇饾椂饾棽饾椏饾槆饾棽饾椈饾椂饾棽 饾榾饾椂臋 饾槆饾棶饾椏贸饾槃饾椈饾椉 饾槆 饾椉饾棷饾棽饾棸饾椈膮 饾榾饾槅饾榿饾槀饾棶饾棸饾椃膮, 饾椃饾棶饾椄 饾椂 饾榿膮, 饾椄饾榿贸饾椏饾棶 饾棸饾槆饾棽饾椄饾棶 饾椈饾棶饾榾 饾槃 饾椊饾椏饾槆饾槅饾榾饾槆艂饾椉艣饾棸饾椂, 饾椃饾棽饾榾饾榿 饾棸饾棶艂饾椄饾椉饾槃饾椂饾榿饾棶 饾槆饾椇饾椂饾棶饾椈饾棶 饾椇饾槅艣饾椆饾棽饾椈饾椂饾棶 饾椉 艣饾槃饾椂饾棽饾棸饾椂饾棽, 偶饾槅饾棸饾椂饾槀 饾榾饾椊饾椉艂饾棽饾棸饾槆饾椈饾槅饾椇 饾椂 饾槃饾棶饾椏饾榿饾椉艣饾棸饾椂饾棶饾棸饾椀, 饾椃饾棶饾椄饾椂饾椇饾椂 饾榾饾椂臋 饾椄饾椂饾棽饾椏饾槀饾椃饾棽饾椇饾槅.

Je偶eli popierasz to co robimy wesprzyj nasze dzia艂ania https://zrzutka.pl/rab8e2

 

Udost臋pnij tekst
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *